Theater

Na 20 jaar: Aïda

Hoe ga dit nou eens zeggen zonder al die mensen die hun longen uit hun lijf stonden te zingen tekort te doen? Of het te verpesten voor al die mensen die in de komende maanden nog gaan? Als je nog van plan bent om te gaan en je wil je laten verrassen: Lees alsjeblieft niet verder! Als je je wil voorbereiden: Lees alsjeblieft wel verder. Er staan spoilers over de musical in dit bericht en het is waarschijnlijk 10x langer dan zou moeten zijn, dus succes alvast!

Laat ik met de positieve punten beginnen: Ik hou van Aïda. Ik heb de voorstelling 20 jaar geleden minstens 6x gezien. Ik hou van de muziek (Van Elton John) , ik hou van het verhaal en de uitwerking (Disney, duh…) en ik zat op rij 1. Ik heb 20 jaar hierop gewacht en onderweg de cd een aantal keer gehoord.

Kan weinig misgaan toch? WRONG.

We gingen met een clear mind erin, vastbesloten om niet te vergelijken, maar dat ging al mis in de eerste vijf minuten. De choreografie was om je vingers bij af te likken, en de zang was -technish- fantastisch. Maar het gevoel was er niet. Ik heb mijn ogen uit mijn hoofd gehuild bij de voorstellingen in 2001, ik heb hier één traantje gelaten. En niet eens omdat het zo mooi was, maar omdat de muziek me ontroerde. 2001 had een duidelijke opbouw, een verhaallijn en het ging langzaam naar een climax (HAHAHA! Onder een boom), maar hier was het BAM INSTALOVE.

Vroeger, aan het einde (Let op spoiler…) moest ik huilen en ik wilde ik ze het liefst bevrijden uit de piramide waarin ze samen moesten sterven. Gisteren wilde ik het zand waar ze in deze versie onder bedolven worden nog even aanstampen. Om me heen echt ALLEEN maar teleurgestelde mensen….

Pas op, nu ga ik pas echt los, hier komt de spoilerdump!!!!!
Aïda staat in de eerste scene in het oude Egypte in een leren pakje te vechten met Radames. Eh….Huh? Aïda’s vader is nu haar moeder omdat Nubië een krijgerkoningin heeft ipv een koning. Aïda hoeft hem niet te wassen, geen woord over de mijnen waar ze naartoe moet, maar ze gaat als ‘eerbetoon’ (Ipv slavin) naar Amneris. In plaats van Mereb legt Zoser het loodje in de haven. (Zo slecht, waarom laat je iemand doodgaan waar toch iedereen een hekel aan heeft? Juist een likeable personage vermoorden maakt indruk.) Ik weet niet of Zoser nu de farao gewoon niet aan het vergiftigen is of dat ik het gewoon niet gezien heb omdat ik te hard met mijn hoofd aan het schudden was, maar volgens mij is dat eruit. Amneris mag duidelijk geen hersenloos blondje meer zijn maar juist door dat eruit te laten verliest het zoveel kracht als ze uiteindelijk wel alles ‘weet’ en de omslag komt. Radames weet al vanaf het eerste kwartier dat Aïda de prinses is in plaats van daar pas later achter te komen. Te ‘Woke’ en ’te correct’. Robin van de Akker, Zoser, hij deed het geweldig. Maar hij was veel en veel en veel te jong om de vader van Radames te zijn. Ik kon daar maar niet doorheen kijken, daar veranderde zelfs de grijze pruik niets aan. ( Radames is 33, Zoser, zogenaamd zijn vader 43.) En ik hoorde Aïda echt tegen Mereb zeggen dat ‘hij klaar was om het volk te leiden’ en daarom mee moest vluchten met haar moeder. Het is toch raar dat de bediende een land gaat leiden terwijl de prinses gewoon blijft en weet dat ze gaat sterven.


Het decor is te ‘naakt’, ik heb daar geen andere woorden voor. Ik snap het, het moet allemaal iets strakker maar nu was degene met de rode pen wat doorgeschoten. Dieptepunt (Voor mij…) is dat er een videoprojectie is gebruikt… daarover later meer.
Eerste liedje, echt een powerbalad, ‘Het gaat altijd over liefde’, voor mij een van de hoogtepunten van de musical, als Amneris verschijnt in het museum: Zat er niet in. Dat liedje gaat over in ‘Moed wordt altijd beloond.’ Nou, ook niet dus. Dat hele BAM!-gevoel was er niet. Tenzij je BAM-met-je-gezicht-tegen-een-muur-teleurstelling bedoelt. Er mist vanalles en wat niet mist heeft een andere tekst gekregen. De volgorde van de liedjes is helemaal door elkaar gegooid, waardoor de betekenis voor mijn gevoel ineens niet meer overkomt. Ik snap dat sommige dingen niet meer van deze tijd zijn, maar ze hebben het woord ‘slaven’ uit de tekst gehaald maar een jong meisje Hoer en slet noemen mag wel nog steeds. Ik wéét dat dit waarschijnlijk door 100 mensen bekeken en beluisterd is die het allemaal geweldig vinden, een visie hebben en een bedoeling er achter, dat het politiek correct moet en dat Disney niet zomaar dit soort dingen doet, maar voor mij en heel veel mensen om me heen, voor achter en naast me, was het echt een misser.

Ik weet dat je niet mag vergelijken en dat heb ik ook écht geprobeerd niet te doen maar het was zo verwarrend dat je wel moet vergelijken, omdat ik die eerste versie wel begreep en deze helemaal niet…

De meest gehoorde commentaren in de pauze waren: ‘Wat zonde’ en ‘Ik snap het niet’. ‘Is hij nou verliefd op Aïda? Waarom doet hij dat? Hij was toch met Amneris?’ En begrijp me niet verkeerd, ik zal het nog een keer zeggen: De choreografie was geweldig, de dansers waren fantastisch en er waren wel een paar dingen ‘beter’, maar het gevoel miste en het verhaal klopt niet op deze manier. De sfeer was er niet. Mocht iemand van cast of crew dit ooit per ongeluk zien: Neem het niet persoonlijk op want jullie hadden het niet beter kunnen doen, en zang-dans-en acteertechnisch was er niets op aan te merken. Deze mensen krijgen een script en moeten doen wat er op papier staat, daar hebben ze zelf niets over te zeggen. Het kleine ensemble had kunnen werken, als er niet al zoveel gesloopt was, het gaf het geheel echt een nog kaler gevoel en er wás al zo weinig over.


En nu komen we terug bij dat videoprojectieverhaal (LET OP SPOILER). Aïda en Radames worden natuurlijk levend begraven en je ziet in de 2001 versie vier muren steeds dichterbij elkaar komen, waardoor het een heel beklemmend gevoel geeft, dat vierkantje steeds kleiner te zien worden tot het uiteindelijk dooft. Nou, niet in 2023. In 2023 staan Aïda en Radames in een koker, gemaakt van strengen van iets waar ze licht doorheen kunnen laten bewegen waardoor het op vallend zand lijkt. Zingend. En daar worden ze vervangen door een videoprojectie, waarna de acteurs zich snel gaan omkleden voor de laatste museumscene. Aan hun voeten zie je het zand omhoogkomen, maar als het voorbij hun enkels is, stopt het en gaat het terug naar het museum. Niks geen beklemmend gevoel, niks ontroering, geen wanhopige liefde en samen doodgaan…. Gewoon al stoppen voor ze kopje onder gaan. ZO… ZONDE. En Amneris zingt haar openingslied niet, dus ze kan ook de reprise daarvan, de echte ‘afsluiting’ niet doen.

Eindconclusie:

Was het dan echt zo kut? (Ja, geen Rene van Kooten, duh.) Ja en nee, want ik val in herhaling: De mensen die het doen, hadden het niet beter kunnen doen.
Ik vond het een beetje zielig voor ‘Radames’ dat die twee vrouwen een strot hebben waar je u tegen zegt, maar hij zelf een beetje achterblijft. Te vergelijken met Maria Carey en Whitney Houston tegenover tienjarige Jan Smit zetten. Toen de portier vroeg of we genoten hadden en ik nee zei, zei hij ‘Maar het is nog maar de eerste try out!’ en ik vind het echt heel zielig voor deze mensen maar dit kunnen ze niet meer in een week oplossen. Maar iemand die voor het eerst naar de voorstelling gaat en geen verwachtingen heeft zal er vast enorm van genieten (Als hij of zij het verhaal begrijpt…) en als je dan ook de teksten nog niet al kent, komt het vast ook goed. Online zie ik lovende berichten verschijnen, en dat zijn vast allemaal mensen die hem voor het eerst hebben gezien, maar ik heb er een beetje spijt van dat ik uit enthousiasme al voor een tweede keer kaartjes had geboekt….

12 reacties

  • Jacqueline

    Ik had het natuurlijk nooit zo goed kunnen verwoorden zoals jij dit kunt. Maar begrijp het helemaal en ben het ook helemaal met je eens, net als de rest van onze Aïdafangroep. We hebben hier zolang naar uitgekeken en verlangd, zo zonde! Gelukkig al met al wel een hele gezellige dag gehad!

  • Johan

    Soms is de waarheid hard maar het is wel de eerlijke waarheid en als het anders was had ik het ook gezegd, zoals de nieuwe uitvoering van Les miserabele

    Goed geschreven en kan het alleen maar beamen

  • Irene

    Ik voelde een enthousiasme opkomen toen ik zag dat Aïda weer in het theater kwam. Nu ik dit heb gelezen, denk ik dat ik maar thuis blijf. De herinneringen die jij hebt aan twintig jaar gedeleden deel ik. Dus ik koester die versie maar in mijn gedachten.

  • Floortje

    Via reacties op Facebook kwam ik op je pagina terecht. Ik had ook hoge verwachtingen, vond ’t 20 jaar geleden zo fantastisch en i ndrukwerkend, heb de liedjes met een vriendin vaak in de auto meegeschreeuwd (kan nu de cd nergens meer vinden, dus mocht je mp3’s hebben, graag!). Wilde de beleving graag aan m’n dochter van 10 meegeven, maar ik voelde m niet. Had ik de herinnering zo opgehemeld of mooier gemaakt in m’n gedachten. M’n dochter vond t leuk, maar ook daar twijfelde ik aan..Lees erg wisselende recensies, voor mij n kleine teleurstelling, ik blijf me maar vast houden aan de herinneringen…

  • SANDER

    Hi Tamara,

    Ik ben afgelopen week geweest. Dit was de aller allerslechtste productie die ik in het Circustheater heb gezien naast The Lion King 2 versies, Tarzan, Wicked, Sister Act.
    Hierbij mijn review die ik heb geschreven over de allermooiste musical, maar dan wel de 2001 versie😄:

    Na 20 jaar lang gewacht te hebben op een eindelijke terugkeer van Aida was het gisteren zo ver voor mij. Al lange tijd fan vanaf het 1e uur. In die 20 jaar heb ik de muziek altijd bij me gehad. Eerst op CD, daarna op mijn MP3 speler en nu staat het cast album nog steeds op mijn telefoon.
    Voor de mensen die de musical destijds niet gezien hebben, veel plezier.
    Voor de mensen die 20 jaar geleden wel zijn geweest zou ik zeggen: ga niet. Tenminste, als je die fijne herinnering rondom het verhaal en de muziek wilt blijven houden. Dit is namelijk geen vernieuwde versie van Aida, het is een ANDERE versie. Wat mij betreft had het logo en de hele entourage eromheen ook aangepast moeten worden voor deze ‘woke’ versie zoals mijn buurvrouw deze musical omschreef tijdens het pauzedrankje aan tafel. Na de opening had ik direct zeer de neiging om de show te verlaten. Ik wist dat deze versie anders aangepast zou worden, maar niks maar dan ook niks klopt aan deze versie.
    Waar iedereen even goed op zijn stoel ging zitten destijds bij de overgang tussen ‘Het gaat altijd over liefde’ en ‘Moed wordt altijd beloond’ zakte ik nu verder naar beneden bij de opening (waar deze nummers overigens uit de voorstelling zijn geskipt). Ik zal niet in details treden maar er wordt totaal geen spanning opgebouwd en de 1e ontmoeting tussen Radames en Aida laat ook te wensen over.
    De muziek is zodanig aangepast dat het niet meer lekker in de oren klinkt na de CD grijs gedraaid te hebben wat heel erg jammer is. Ook de vernieuwde teksten had totaal niet gehoeven.
    Er was niks maar dan ook niks mis met de originele versie. Waarom er dan gekozen is om tekst en muziek te veranderen is mij een raadsel. Dan heb ik het ook nog niet eens over de vrouwelijke bewakers, het simpele decor en belichting en het missen van bepaalde essentiële onderdelen in de show.
    Hoogtepunt van de show is ‘Vergeet hem’ die onaangepast is qua tekst en muziek en Gaia ontzettend goed neerzet.
    Het lijkt alsof deze versie op AliExpress besteld is. Een enorme teleurstelling na zo lang wachten, maar hopelijk komt er (spoedig) hierna weer een leuke show in het mooiste theater van NL en keert Aida hopelijk ooit nog eens terug in originele vorm.

  • Tamara Haagmans

    Ha Sander!
    Jij en ik delen dezelfde mening, zie ik. Ik vond het zo verschrikkelijk om dat stuk te schrijven, omdat ik de mensen die het gespeeld en gezongen hebben niet tekort wilde doen, maar ik krijg VEEL meer reacties van mensen die het ermee eens zijn, dan van mensen die het wel goed vonden. Dat ‘Woke’ heb ik ook meteen gezegd. Het is ook gewoon echt zo. Je Ali express comment is goed verwoord, en met je laatste zin ben ik het ook helemaal eens. Jammer maar helaas.

    (Ik heb mijn kaartjes voor de tweede keer die ik al had, verkocht. Ik wilde echt niet nog eens)

  • Tamara Haagmans

    Ik heb nu helaas nieuwe herinneringen hahaha, ik herinner me hoe ik in die stoel zat en dacht: DIT KUNNEN ZE NIET MENEN en dat vind ik zo zonde! Aïda verdiende beter… Jammer dat je niet gaat, maar als ik had moeten kiezen tussen niet gaan en de teleurstelling die dit was (En ik kan echt wel tegen verandering…) was ik ook niet gegaan. XX

  • Tamara Haagmans

    Ha Floortje.
    Ik heb zoveel rot reacties gehad op deze post, dat ik blij ben met deze. Mijn vriendinnen waar ik mee was (En hún dochters) waren net zo teleurgesteld, dus dan hebben we met z’n allen het mooier gemaakt in onze herinnering dan het was. Het was vast heel erg leuk om iets met je dochter te doen en misschien moet je je daar dan maar aan vasthouden 😉 Ik ben gestopt met recensies lezen, want elke keer als ik deze deelde of zei ‘Nee sorry het was afschuwelijk’ vielen er tientallen mensen over me heen. Iedereen mag een eigen mening hebben, en ik respecteer die. (Maar stiekem vind ik het wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben!)

  • Mireille Comvalius

    Wat heftig deze club mensen die het blijkbaar allemaal hetzelfde ervaren….eerlijk?!…ik heb de Aida van 20 jaar geleden ook gezien en ben bij de nieuwe versie met de try-out en gisteren geweest( alteraties zijn gemaakt en dat was goed)

    Ik heb dit nooit durven zeggen,maar deze nieuw versie van Aida word zo ont-zettend afgemaakt, dat ik het nu hier wel durf te zeggen…
    Ik vond de opening van de oude Aida gaaf met die uithaal van Antje Monteiro en kan me best inleven dat die opening heel erg word gemist..
    De nieuwe opening is anders en niet te vergelijken en dat geld over de hele musical eigenlijk( ze zijn anders en beide mooi,prachtig en indrukwekkend!!

    Maar wat ik wilde zeggen is dat ik deze versie van Aida beter vond!
    Ik was 20 jaar geleden niet zo onder de indruk en merkte dat ik het niet spannend genoeg vond, oubollig en saai…(sorry liefhebbers van de eerste Aida..)
    Ik kan me nog goed herinneren dat ik met een teleurgesteld gevoel de pauze in ging en zo hoopte dat het 2e gedeelte beter zou zijn, maar helaas…t kon mij niet bekoren..

    Ik denk en geloof echt dat dit echt een questie is van een verschil van smaak.

    Ik wist toenertijd echt wel dat ik naar een geweldige en goede musical aan het kijken was…maar het was niet mijn smaak..

    Deze versie vind ik juist super fantastisch en alles, alles komt nu wel echt binnen!
    De liefde tussen Aida en Radames en zo voor mij het hele verhaal!

    Dus echt!… iedereen die de nieuwe versie nog niet gezien heeft( of als je de try outs heb gezien…ga nog een keer!)
    Maar echt ga er heen met een open mind en probeer( ik weet tis moeilijk) om niet te vergelijken, want dan word je sowieso teleurgesteld!

    En als je het dan nog steeds niks vind…besef dan dat smaken nu eenmaal kunnen verschillen, en ik geloof dat dit wat de oude en nieuwe versie betreft zomaar het geval kan zijn..

    Ik respecteer jullie mening en dat mag natuurlijk
    Maar wilde delen hoe ik het zie en heb ervaren

    Groetjes en een fijne dag❤️

  • Tamara Haagmans

    Hoi Mireille!
    Sorry, ik krijg geen meldingen meer als er iets post, hopelijk heb je niet te lang ‘in de wacht’ gestaan. Gelukkig heeft iedereen een andere smaak, en het is fijn dat er ook mensen zijn die het wel leuk of mooi vinden, maar jij bent de eerste die ik echt positief hoor hahahaha. Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik heb mijn kaartjes voor de tweede keer verkocht en ben niet gegaan. Ik vond het gewoon echt het geld en de moeite niet waard.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *